Olej kokosowy w kuchni i kosmetyce stosuje się od bardzo dawna. Na rynku znajdziemy jego dwa rodzaje Virgin i Neutral (rafinowany). Olej kokosowy z napisem "rafinowany" lub bezzapachowy tłoczony jest przy użyciu wysokiej temperatury, zatem pozbawiony jest części właściwości, ma delikatniejszy smak oraz zapach. Virgin, czyli tłoczony na zimno, posiada więcej wartości odżywczych, intensywniejszy smak i kokosowy zapach. Ważne, aby wybierać produkty z certyfikatem rolnictwa ekologicznego - w przeciwnym razie jego jakość może być dużo niższa.

W takim razie olej kokosowy zdrowy czy niezdrowy?

- zawiera dużą ilość magnezu oraz wapnia
- spożywanie oleju kokosowego pozwala na szybkie uzupełnienie energii np. po wysiłku fizycznym
- kwas laurynowy zawarty w oleju ma działanie bakteriobójcze i wzmacniające organizm
- poprzez regularne stosowanie oleju kokosowego możemy zapobiec chorobom takim jak Alzheimer czy utrata pamięci
- pomaga przy chorobach układu trawiennego
- działa antyseptycznie
- podczas trawienia ułatwia wchłanianie substancji odżywczych
- jest źródłem naturalnych tłuszczy
- używany w kosmetyce odżywia włosy, skórę
- wspomaga odchudzanie, gdyż dzięki budowie trój glicerydowej średniołańcuchowej MCT nie zamienia się on w tkankę tłuszczową lecz jest od razu wykorzystywany do produkcji energii
- zawiera kwas kaprylowy który ma działanie antygrzybiczne
- część źródeł podaje, że obniża poziom złego cholesterolu

Jak widać prozdrowotnych właściwości oleju kokosowego jest bardzo wiele. Jak to zazwyczaj bywa, pojawiają się też opinie i badania podchodzące do tego produktu z rezerwą. Olej kokosowy to jednak tłuszcz. Instytut Żywności i Żywienia przypomina, że w skład oleju kokosowego wchodzą nasycone kwasy tłuszczowe (w dużej części z kwasu laurynowego), których spożywanie powinniśmy ograniczyć. Tłuszcze te podnoszą stężenie złego cholesterolu we krwi oraz powodują choroby układu krążenia.

Jednak zwolennicy oleju zbijają obiekcje sceptyków - To prawda że olej kokosowy składa się w 80% z kwasów tłuszczowych nasyconych, ale co bardzo ważne w większości są to tłuszcze średnio łańcuchowe, które dla organizmu nie są szkodliwe, gdyż nie są one wchłaniane a dają niezbędną energię

Olej kokosowy już od wieków był wykorzystywany na wyspach Pacyfiku w codziennym przygotowywaniu posiłków. Mimo to ludzie z tamtych rejonów cieszą się bardzo dobrym zdrowiem i samopoczuciem, a odsetek ludzi, umierających na choroby układu krążenia jak np. zawał jest znikomy w porównaniu do innych części globu. Musimy jednak pamiętać, że w naszym klimacie spożywamy więcej tłuszczu w takich produktach jak jak masło, mleko, mięso.
Zatem wybór należy do ciebie. Można słuchać różnych opinii, lecz tak naprawdę warto słuchać swojego organizmu, gdyż to właśnie on najczęściej podpowiada nam czego potrzebujemy (myli się tylko co do słodkości i deserów ;) ). Każdy z nas jest inny i inaczej może reagować na składniki produktów. Należy również pamiętać, że produkty mogą być zdrowe jeśli spożywamy je w odpowiednich ilościach i tak też właśnie jest z olejem kokosowym.

Jeśli interesuje Cię to, co robimy i chcesz skorzystać z aktualnej promocji -15 i -25%:

ZAPISZ MNIE NA LISTĘ I WYŚLIJ RABaTY NA MESSENGER