Czym jest flora bakteryjna jelit?

Bakterie to mikroskopowe organizmy, które stanowią integralną część układu pokarmowego człowieka. Współgrając ze sobą, chronią organizm człowieka. Flora bakteryjna (właściwie biota) dzieli się na trzy grupy:
1. Flora komensalna – fizjologicznie bytujące bakterie w organizmie tzw. dobre bakterie
2. Flora symbiotyczna – bakterie z którymi współżyjemy i których obecność jest dla człowieka korzystna
3. Patogeny, które mogą szkodzić - złe bakterie

Obecność bakterii w organizmie człowieka jest tak ważna, jak funkcjonowanie narządów. Najwięcej z nich znajduje się w jelitach ważąc łącznie nawet do 2 kg. Dobre bakterie odpowiadają za naszą odporność, samopoczucie, wygląd skóry oraz nastrój. Metabolizują leki i hormony, syntetyzują ważne związki odżywcze i witaminy, a także neutralizują związki rakotwórcze oraz wytwarzają krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Jeśli w jelitach nie będzie odpowiedniej ilości bakterii, żywność nie zostanie w pełni strawiona i nie zostaną wchłonięte witaminy i składniki odżywcze.

Co może niszczyć twoją mikroflorę?

Niestety bardzo łatwo zaburzyć równowagę mikroflory. Jest wiele czynników, które jej szkodzą:
- przetworzona żywność
- chemia, konserwanty
- brak ruchu, stres
- zanieczyszczenia środowiska
- leki i antybiotyki

Leki zabijając bakterie i wirusy, jednocześnie wpływają negatywnie na florę bakteryjną w jelitach. Zaburzają równowagę kwasowo - zasadową. Zanik dobrych bakterii powoduje wzdęcia, bóle brzucha, złe samopoczucie, powstawanie nietolerancji pokarmowych, problemy skórne a także problemy z psychiką. Bakterie i grzyby bardzo szybko się rozmnażają zatem nawet najmniejsze zachwianie flory może wpłynąć negatywnie na organizm. Dysbioza (stan organizmu w którym zahwiana jest mikroflora) może również rozprzestrzenić się na jelito cienkie, a także na inne organy wewnętrzne.

Jak chronić florę bakteryjną?

Aby mikroflora jelit była w normie należy pamiętać o trzech zasadach:
- unikania
- sprzyjania
- odtwarzania

Unikaj leków, jeśli nie są konieczne, a także produktów takich jak:
- alkohol
- doustne środki antykoncepcyjne oraz hormonalna terapia zastępcza
- niesteroidowe leki przeciwzapalne
- steroidy
- sztuczne słodziki a także cukry, skrobia i tłuszcze
- środki hamujące kwas i zobojętniające
- mięsa nieznanego pochodzenia które może zawierać antybiotyki
- przetworzonego jedzenia

Istnieje wiele produktów, które sprzyjają powstawaniu w jelicie dobrych bakterii i ich namnażaniu. Są produkty zawierające naturalne probiotyki i prebiotyki które stymulują produkcję bakterii. Probiotyki to substancje lub produkty żywnościowe zawierające żywe drobnoustroje, bakterie kwasu mlekowego, bifido i laktobakterie, niekiedy drożdże, które należą do prawidłowej flory jelitowej zdrowego człowieka.
Do nich należą między innymi:
- produkty fermentowane: kiszona kapusta, ogórki a także powstały z nich sok
- kefir, jogurty
- zielone warzywa liściaste
- owies, zielenina mniszka, czosnek
- por, cebula, szparagi

Odtwarzając florę bakteryjną spożywaj też probiotyki. Występują w postaci kapsułek lub proszku. Probiotyki mogą wspomóc proces lecz bardzo ważna jest w tym wypadku dieta. Powinna ona być zrównoważona i zbilansowana, dostarczająca składniki odżywcze aby spowodować rozmnażanie dobrych bakterii. Tutaj właśnie świetnie nadają się kiszonki, jogurty, kefiry oraz warzywa.

Odbudowa flory bakteryjnej nie jest łatwa. Potrzebny jest na to czas oraz cierpliwość. Najważniejsze jest zidentyfikowanie przyczyn, a następnie zmiana diety i przyzwyczajeń żywieniowych. Stopniowo i etapami oraz z prawidłowym podejściem możemy przywrócić prawidłowy mikrobion naszego organizmu.